Ziņas

Nauris Amatnieks. "Strādājot vienam pie savām spēlēm, ir nepieciešama liela motivācija, laiks un zināšanas"

Nauris Amatnieks. "Strādājot vienam pie savām spēlēm, ir nepieciešama liela motivācija, laiks un zināšanas"

Linda Strazdiņa, 09.03.2021

Nauris ar spēļizstrādi un digitālo mākslu nodarbojas jau sešus gadus. Latvijas spēļizstrādē viņš sevi pieteica 2015. gadā ar spēli “There Was A Caveman” (TWAC), kura tika publicēta “Steam”. Savu spēļu izstrādes procesā visu dara pats - bez spēles grafiskās puses pats arī programmē, veido spēles dizainu, mūziku, skaņas u.c. lietas, kuras nepieciešamas spēlei. Viņš visu ir apguvis pašmācības ceļā un šobrīd vairāk sevi asociē kā mākslinieku, jo pēdējos trīs gadus šajā jomā darbojas kā ārštata darbinieks un spēļizstrādei ir pievērsies mazāk. Nauris šajos gados kopā ir pārdevis ap 15000 savu spēļu kopiju “Steam” veikalā un ap 50000 kopiju spēļu komplektos (bundles).

Šā gada janvārī viņš “Steam” publicēja savu ceturto spēli “Bacon Rebellion”, par spīti tam, ka to bija iesācis vēl pirms viņa pirmā spēle (TWAC) tika publicēta. “Oriģināli tā bija domāta kā ļoti maza spēle, ko es uztaisītu apmēram trīs mēnešu laikā. Ideja dzima spontāni, un pāris dienu laikā tika izveidots prototips. Bet ar laiku, strādājot pie spēles, tās izmērs auga, un notika tā saucamais "feature creep", visu laiku gribēju pievienot saturu vēl un vēl.” Tā tas turpinājās, līdz Nauris saprata, ka šo spēli nemaz nevēlas veidot tik lielu. Zuda motivācija un spēles izstrāde apstājās uz vairākiem gadiem, neskatoties uz to, ka tā bija teju vai pabeigta. “Tad 2020. gada decembrī saņēmos un izdomāju atgriezties pie saknēm, un izgriezt visu nevajadzīgo no spēles, un vienkārši beidzot izlaist mazu spēli, kā oriģināli bija plānots”. Un jau janvārī spēle tika publicēta.

Bacon Rebellion

Tas, cik ilgs laiks ir optimāls spēles izveidei to izstrādājot vienam pašam, pēc Naura domām, ir atkarīgs gan no spēles, gan kāda ir bijusi iepriekšējā pieredze. “Sākumā noteikti ieteiktu taisīt projektus, kuriem būtu nepieciešams mazāk kā sešu mēnešu izstrādes laiks, jo beigu beigās tas tāpat izvērtīsies divas reizes ilgāks, un 99% gadījumos nemaz netiks pabeigts“. Lai izjustu un izprastu visus spēļizstrādes posmus, Nauris arī iesaka izveidot vismaz dažus pavisam mazus projektus no sākuma līdz beigām. Kad ir uzkrāta pieredze un spēja projektu novest līdz beigām, tikai tad var ķerties klāt kam lielākam, kur “1-2 gadi varētu būt optimālais variants, lai uztaisītu tiešām labu spēli un arī saglabātos kāda motivācija pie tās vispār strādāt”.

Šo pašu iemeslu dēļ tieši novest projektu līdz galam bija visgrūtāk arī Naurim. “Ir ļoti daudz un dažādi iemesli, kāpēc kaut ko varētu nepabeigt, bet vairumā gadījumos tas noteikti būs motivācijas trūkums.” Visu citu var iemācīties un izdarīt, bet “neatlaidīgi turpināt strādāt pie kaut kā, ko tu pat nezini, vai ir vērts taisīt?” ir visgrūtāk.

Bērnības “Sega Genesis” un retro spēles kopumā atstājušas ietekmi uz Naura izvēli pievērsties pikseļgrafikai, jo bija vēlme, lai viņa spēles izskatās tāpat. Laika gaitā tas vienkārši iepatikās, un “ja man būtu jāizvēlas starp vienu un to pašu lietu pikseļmākslā vai jebkurā citā mākslas veidā, es noteikti izvēlētos pikseļmākslu”. Pikseļmāksla sniedz daudz lielāku kontroles sajūtu kā veidojot digitālās ilustrācijas.

Nauris savas spēles publicē pats un par izdevējiem (publishers) nav domājis, jo “vienkārši neuzskatu savas spēles par pietiekoši labām, kur tas vispār būtu vērts”. Pēc Naura domām ar izdevēju netiktu sasniegts pietiekams pārdoto kopiju skaits, lai tas būtu abpusēji izdevīgi. “Taisot visu pašam, man arī ir pilnīga kontrole pār visu (cik nu tas var būt) un nevienam nav jāatskaitās.” Pirmās spēles arī tika veidotas kā mācību process, kuram viņš neuzskatīja par vajadzību meklēt izdevēju. Ja pēc Naura domām tiks izveidota patiešām laba spēle, viņš neizslēdz sadarbību ar izdevēju.

Tieši pirmā izveidotā TWAC ir “lielākā” un varētu patikt vairāk cilvēkiem, tāpēc to Nauris uzskata par vienu no savām labākajām spēlēm. Par spīti ilgajai izstrādei, pauzei un pārējām saistītajām probēmām, arī “Bacon Rebellion” viņš uzskata par labu, “mazu” spēli.

Strādājot vienam pie savām spēlēm, ir nepieciešama liela motivācija, laiks un zināšanas, bet, par spīti tam, Nauris uzskata, ka viens cilvēks noteikti var izveidot kvalitatīvu spēli, un to ne viens vien izstrādātājs ir pierādījis. 

Runājot par spēļizstrādi Latvijā, Nauris ir optimistisks un priecājas redzēt, ka tā attīstās, jo īpaši pēdējo gadu laikā, kad tiek publicētas spēles uz visām platformām. “Kvalitāte arī noteikti ir augusi un domāju, ka tā vēl tikai augs”.

Spriežot pēc Naura pieredzes, tieši Latvijā būt solo izstrādātājam, kurš veido mazas spēles ir vieglāk, jo, salīdzinot, piemēram, ar UK vai ASV un citām turīgām valstīm, mums no mazu spēļu ienākumiem ir daudz vieglāk izdzīvot mazāku izmaksu dēļ. “Veidot lielākas spēles varbūt ir grūtāk, jo nav tik daudz iespēju”. 

Arī Nauris pirms uzsāka veidot TWAC bija pētījis, kur pēc viņa domām varētu arī salīdzinoši vieglāk ko nopelnīt. “Nebiju domājis tieši par situāciju kā, piemēram “Indie Game The Movie“, kuru noskatoties varbūt daudzi domā, ka uztaisīs spēli un nopelnīs miljonus, bet gan kur varētu ar lielāku iespēju nopelnīt “kaut ko”.” Tad arī viņš nonāca pie Steam, jo bija lasījis daudz rakstu un runājis ar cilvēkiem, kuriem tas izdevās ar mazām un vidēja izmēra spēlēm. Steam likās arī stabilāks, jo, “lai nopelnītu ar mobilajām spēlēm šķita, ka tieši veiksme vairāk nospēlēs un likās, ka nepieciešams uztaisīt tiešām labu spēli, kaut ko, kas varētu cilvēkus noturēt ilgstoši pie telefona, un liktu tiem visu laiku pie tās atgriezties”. Un kritiski vērtējot savas prasmes, Nauris uzskatīja, ka tas nav viņam pa spēkam. Arī tas, ka pats pamatā spēlē tikai datorspēles un mobilās spēles īpaši nav saistījušas, ietekmēja Naura izvēli pieturēties pie kaut kā, kas pašam ir labāk zināms.

Runājot par Naura vīziju pēc pieciem gadiem, viņš uzskata, ka nekur nepazudīs un turpinās attīstīt savas zīmēšanas un spēļizstrādes prasmes. “Plānoju arī tuvākajā laikā sākt veidot kādu nopietnāku spēli un ieguldīt tajā vairāk laika, jo domāju, ka varbūt beidzot esmu tam gatavs”.

Kopumā Naurim nav viena konkrēta sapņu spēle, kuru gribētu izveidot, bet ir vairāki projekti, kurus gribētu izveidot, ja būtu visi nepieciešamie apstākļi to izveidei. “Tā varētu būt kāda manager/city-builder tipa spēle".

 

Nauris Amatnieks. "Strādājot vienam pie savām spēlēm, ir nepieciešama liela motivācija, laiks un zināšanas" image 1 Nauris Amatnieks. "Strādājot vienam pie savām spēlēm, ir nepieciešama liela motivācija, laiks un zināšanas" image 2 Nauris Amatnieks. "Strādājot vienam pie savām spēlēm, ir nepieciešama liela motivācija, laiks un zināšanas" image 3 Nauris Amatnieks. "Strādājot vienam pie savām spēlēm, ir nepieciešama liela motivācija, laiks un zināšanas" image 4 Nauris Amatnieks. "Strādājot vienam pie savām spēlēm, ir nepieciešama liela motivācija, laiks un zināšanas" image 5 Nauris Amatnieks. "Strādājot vienam pie savām spēlēm, ir nepieciešama liela motivācija, laiks un zināšanas" image 6

Līdzīgi raksti:

Autorizācija

Lietotājs

Parole


Reģistrēties Aizmirsu paroli