Ziņas

Latvijas spēļu industrijas pārstāvji dalās ar saviem spilgtākajiem 2020. gada iespaidiem

Latvijas spēļu industrijas pārstāvji dalās ar saviem spilgtākajiem 2020. gada iespaidiem

Linda Strazdiņa, 07.01.2021

Gadā, kurā daudzus notikumus aizēnojusi vai atcēlusi Covid-19 izraisītā pandēmija, mums katram tik un tā atmiņā ir palicis kāds ievērojams un neaizmirstams brīdis saistībā ar spēļu nozari.

Gamedev.lv aicināja Latvijas spēļu izstrādātājus un industrijas pārstāvjus dalīties savos iespaidos par viņu spilgtākajiem 2020. gada notikumiem.

Kristaps Auziņš. Sim Devs.

Spēļu publicēšana uz dažādām platformām.

Kristapam vislielākos iespaidus atstājusi spēles Area 86 publicēšana un kopumā spēļu publicēšana dažādās platformās. Viņš arī norāda, ka publicēt spēli uz itch.io vai Game Jolt salīdzinoši ir nieks, un tās noteikti ir ļoti labas vietas, kur uzsākt savus spēļu publicēšanas piedzīvojumus. Nedaudz grūtāk ir ar Steam platformu, kurā jākonfigurē vairāk iestatījumu, bet kopumā tas arī viss. Kristaps atzīst, ka gūtā pieredze, publicējot spēli uz Xbox, ir nesalīdzināma. Palielinās grūtības pakāpe, jo papildus nepieciešama arī sertifikācija un nākas pielāgot spēli Xbox vajadzībām. “Viss iepriekšējais ir pupu mizas, salīdzinot ar spēles izlaišanu uz Nintendo Switch”, saka Kristaps. Viņa pieredzē sertifikācija ir viena no stingrākajām, kādu nācies piedzīvot. “Papildus tam spēlē nedrīkst būt praktiski neviena kukaiņa. Kopumā sajūta, ka 2020. gadā iegūtā pieredze un spēļu izstrādes process man bijis interesants, spraigs un paātrinājumā.”

Uvis Zviedris. Neverjamdev.

Steam spēļu festivāls.

“Noteikti uzreiz nāk prātā Steam Game Festival.” Uvi ļoti priecēja festivāla formāts, spēļu demo no mazāk zināmiem un interesantiem projektiem. Iespēja izmēģināt ko pats vēlies bez liekām mārketinga konferencēm, kas likās ļoti draudzīgi kā patērētājam, un viss kopumā atgādināja “vecos laikus ar žurnāliem un demo diskiem”.

Margarita Romančenko. Netspeak Games.

Uzvarēts konkurss izglītojošās spēles izstrādei. 

Gads bijis tik notikumu bagāts un straujš pašas dzīvē, ka “pat īsti nepamanīju kādus notikumus ārpus savas darbības loka.” Margarita ļoti lepojas ar pašas izstrādāto izglītojošas spēles konceptu, kurš uzvarēja iepirkumu un tika arī realizēts. Noteikti svarīga bija arī maģistra darba aizstāvēšana par saskarņu dizainu. Iespaidu atstājusi arī ne visai pozitīva sadarbība Latvijas IT un spēļizstrādes sfērā. 

Egils Grasmanis. Brain Games.

Izaicinājumi spēļu ražošanā un izstāžu ietekme.

Egils atzīst, ka 2020. gads gan globāli, gan lokāli ir bijis viens no veiksmīgākajiem. “Spēles, kuras bija populāras pirms pandēmijas sākuma, kļuva vēl populārākas, izaicinot ražošanas kapacitātes gan Ķīnā, gan Eiropā, gan ASV”.

“Vienīgais, par ko var sūdzēties galda spēļu izdevniecības, ir fakts, ka lielākā daļa 2020. gadā iznākušo jauno spēļu nav spējušas iekarot patērētājus, izņemot atsevišķus Kickstarter projektus.” Galda spēļu nozarē noteikti lielākais zaudējums ir bijis fizisko izstāžu neesamība, kurās jaunizdotajām galda spēlēm ir iespēja uzsākt savu dzīvi. Savukārt digitālās izstādes ir bijusi lieka naudas izšķērdēšana.

Mārtiņš Runkulis. Amber Drop.

Jauna spēļu konsoļu paaudze.

Gads noteikti ir īpašs ar 9. spēļu konsoļu paaudzi no Sony un Microsoft. “Līdz ar šīm jaunajām konsolēm mums spēļu izstrādātājiem ir parādījušās jaunas iespējas, kā realizēt savu spēļu vīzijas uz šīm jaunajām konsolēm.” Mārtiņš norāda, ka, lai arī personālie datori jau kādu laiku grafiski ir bijuši jaudīgāki, “būs interesanti redzēt, kā spēļu izstrādātāji utilizēs šīs jaunās spēļu konsoles līdz to pilnajam potenciālam.”

Kaspars Šteinbergs. Ekonomikas un kultūras augstskolas studiju programmas "Datorspēļu dizains un grafika" direktors, LSIA valdes loceklis.

Pielāgošanās pasākumiem tiešsaistē.

“Online spēļu džemi kļuva par spēļu izstrādes industrijas jauno realitāti Covid-19 ierobežojumu pilnajā 2020. gadā. Pasākumiem, kuru neatņemama sastāvdaļa bija tīklošanās, jaunu kontaktu veidošana, tika atņemts “klātienes efekts”.” Kaspars arī norāda, ka šādā veidā pasākumi var būt pietiekami efektīvi, piemēram, “Vasaras spēļu zapte” un “GGJ Next 2020”. “Cerams, drīzumā šādi pasākumi atkal varēs notikt klātienē, tomēr neaizmirstot arī par online džemu stiprajām pusēm, piemēram, iespēju iesaistīt spēļu izstrādē tos, kas nevar nokļūt uz klātienes pasākumiem vai kas nejūtas droši.”

Jānis Eidiņš. FunGenerationLab.

Vīrusa ietekme uz spēļu industriju.

Jānim viennozīmīgi iespaidu ir atstājis Covid-19 vīruss. “Pavadot laiku četrās sienās, videospēles ir visai kārdinošs laika kavēklis un alternatīvs veids kā socializēties. “Spēļu patēriņš un pieprasījums nestāv uz vietas. Atšķirībā no filmu industrijas spēļu izstrādātājiem ir lielākas iespējas turpināt darbu šajā laikā”, jo attālināts darbs ir pieņemama alternatīva, un tas viss var notikt salīdzinoši brīvi. Jānis kopumā uzskata, ka šis ir bijis labs gads spēļu industrijai.

Antoņins Vorona. Failcore.

Spēļu konkursi.

Antoņinam visvairāk atmiņā palicis BRSD un mazais BRSD konkurss, pamatā tāpēc ka tajos pats arī piedalījās. “Lieliskas spēles, sacensība, daudz emociju”, tā par šiem notikumiem saka Antoņins. Mazajā BRSD bijis salīdzinoši daudz spēļu un pasākums kopumā bijis diezgan iedvesmojošs.

Kārlis Zābers. Team BitClub.

Atziņas par spēļizstrādi un talanta attīstīšana.

Tieši pateicoties datorspēlēm attīstījis mākslinieciskās dotības un nonācis pie atziņām caur vairāk vai mazāk sāpīgu pieredzi. Spēles var veidot cilvēks, kurš kļuvis par Tēvu, jo nepietiek ar vēlmi mūžīgi noturēties bērnībā”. Ar šo vēlmi skaidrojama neskaitāmo spēļu pārpilnība un mēģinājumi izveidot savu, neatkārtojamo pasauli, kura bieži balstās uz ļodzīgiem pamatiem, spēlējoties ar vārdiem, krāsām un idejām. Kārlis norāda, ka sākumā tam visam bija ļoti spēcīgi iespaidi, prieks un pārsteigums vēl no laikiem, kad datorspēles bija “oranžajās kasetēs”. Šie pirmie iespaidi deva spēku ceļojumam pēc viņa ideālās datorspēles, “vietas, kur vēlētos palikt ilgāk.”. Tālāk jau, strādājot ar vienu projektu pēc otra, slāpes pēc tā visa paliek neremdināmas un sākotnējais prieks palicis vien atmiņās, nesaprotot, kas tiek būvēts un darīts nepareizi.

Elviss Strazdiņš. LSIA valdes priekšsēdētājs, bool.

Latvijas Spēļu gada balva un konferences.

Elvisam visspilgtāk atmiņā palikusi Latvijas Spēļu gada balva, jo tajā negaidīti pats saņēmis balvu, kā “Latvijas Spēļu industrijas virzītājs”. “Ironiski, ka, lai arī šogad bija pieejamas tik daudzas konferences, kā nekad iepriekš, praktiski netika apmeklēta neviena.” Pozitīvi, ka Covid-19 dēļ, cilvēkiem ir pieejams tik daudz informācijas un resursu, kā nekad iepriekš, un arī pati spēlētāju auditorija ir augusi, kas paver plašākas iespējas spēļu izstrādātājiem nopelnīt.

Sīmanis Mikoss. Fufla.

Spēļu džemi un spēles relīze.

Sīmanim spilgti atmiņā palika kļūšana par mentoru vasaras attālinātajā spēļizstrādes gamejamā, kuru rīkoja Ventspils Digitālais centrs. Vēl svarīgs notikums ir bijis Fufla “Vārdu kaujas” spēles mobilās versijas publicēšana, kā arī Global Game Jam Riga, kurš palicis atmiņā ar pašam visskaistāk sanākušo džema spēli.

 

Līdzīgi raksti:

Autorizācija

Lietotājs

Parole


Reģistrēties Aizmirsu paroli