Ziņas

2020. gads Latvijas spēļu industrijā

2020. gads Latvijas spēļu industrijā

Linda Strazdiņa, 29.01.2021

Lai arī 2020. gada sākumā daudzi vēl nenojauta vai nevēlējās ticēt tam, ka ierasto lietu kārtība tiks izmainīta, šis gads noteikti ir bijis atšķirīgs. Lai globālā mērogā ierobežotu vīrusa izplatīšanos, cilvēkiem nācās daudz vairāk laika pavadīt mājās. Arī videospēļu studijām, tāpat kā pārējiem, visā pasaulē bija jāpielāgojas atšķirīgiem darba apstākļiem, pārorientējoties uz darbu no mājām. Globāli nozarē tika atcelti vairāki augsta līmeņa projekti un pasākumi, tā vietā atverot durvis daudzām virtuālajām pasaulēm. Rakstā aplūkosim, kāds tad kopumā bija 2020. gads Latvijas spēļizstrādes industrijā.

Global Game Jam un Global Game Jam Next

Nu jau kā ikgadējs pasākums janvārī notika “Global Game Jam Riga 2020”, un to vēl varēja aizvadīt bez būtiskām izmaiņām. Daudziem tā dalībniekiem, iespējams, pasākums palika atmiņā kā spilgtākais gada NOTIKUMS klātienē, jo citu vairs arī diemžēl nebija. Šogad tas Rīgā notika septīto reizi, tika reģistrētas 17 spēles, vadoties pēc tēmas “Salabot”. 

Global Game Jam Next Latvijā notika otro reizi, un tas ir salīdzinoši jauns pasākums, kurš paredzēts 12 - 17 gadus veciem jauniešiem, lai iepazīstinātu ar spēļizstrādi un būtu iespēja mentoru pavadībā izstrādāt savu spēli. Tā kā jauniešiem mācības klātienē nenotika, tad arī pats pasākums notika divu nedēļu garumā. Šajā laikā notika gan apmācības, gan pašas spēles prototipa izveide. Līdzīgi kā Global Game Jam, arī šajā pasākumā tiek izziņota tēma. 2020. gadā tā bija “Savienojumi”, un, balstoties uz to, tika pabeigta viena spēle, kura pieejama šeit.

Atceltie un pārceltie pasākumi

Marts bija mēnesis, kad galvenokārt daudzviet Eiropā sākās valdību strikto noteikumu pieņemšana un sadzīvošana ar tiem. Arī Latvijā tika atcelta “gamedev.lv konference” un izskatās, ka tik drīz tāda vēl joprojām nebūs iespējama. Attiecīgi konferences laikā plānotā “Latvijas Spēļu gada balva” gada sākumā arī tika atcelta, un tā notika attālinātā tiešraidē rudenī. 

GameDev Meetup

GameDev Meetup tiek rīkoti kopš 2012. gada un, par spīti visiem publisko pasākumu ierobežojumiem 2020. gadā, tie netika atcelti. Protams, jauni izaicinājumi to formātā, tomēr tie turpināja notikt katra mēneša otrajā trešdienā, un gads noslēdzās jau ar 91. GameDev Meetup, kurš notika LSIA YouTube kanālā.

Šis gads GameDev Meetup jomā bijis ievērojams arī ar to, ka tika aizsākta to kustība Liepājā. Sadarbībā ar Digitālo inovāciju parku tika aizvadīti trīs šāda veida pasākumi.

Citi pasākumi

2020. gadā bija arī vairāki citi pasākumi, kuros bija pieejami LSIA stendi ar pašmāju izstrādātāju veidotajām spēlēm. Februāra vidū notika urbānās kultūras un e-sporta festivāls HyperTown, bet oktobrī - Unicon 2020.

Gads bijis arī salīdzinoši bagāts ar dažādiem spēļu džemiem un hakatoniem gan klātienes, gan tiešsaistes formātā. Viens no tādiem bija marta sākumā “Ventspils Augsto tehnoloģiju parka” un “WindHackers” organizētais spēļu hakatons “GameHack 2020”, kas pulcēja ap 50 dalībnieku. Hakatons savā ziņā bija savdabīgs ar tā konceptu, jo par balvām cīnījās ne tikai uz vietas radītās jaunās spēļu idejas, bet arī esošie projekti. Tiem bija paredzēta atsevišķa kategorija. Ekonomikas un kultūras augstskola pirmā un otrā kursa studentiem organizēja spēļu izstrādes 48 stundu pasākumu jeb džemu, kurā bija aicināti piedalīties arī citi interesenti. Studentiem tika sniegta iespēja izstrādāt spēles pieredzējušu mentoru gādībā.

Jūnija izskaņā notika Latvijā vēl nebijuša koncepta spēļu izstrādes pasākums “Vasaras spēļu zapte 2020“. Pasākums notika attālināti, un tam bija piesaistīti mentori, kuri nāca ar savām idejām un uzstādījumiem. Ikviens dalībnieks neatkarīgi no prasmēm varēja iesaistīties to realizēšanā viņu vadībā.

Konkursi

Marta izskaņā oficiāli noslēdzās konkurss “Beidz runāt, sāc darīt”, kurā tika iesniegtas 11 spēles. Tas bija jau devītais BRSD konkurss, un šogad tajā apbalvoja labākās spēles gan žūrijas, gan publikas vērtējumā. Plašāk par konkursa rezultātiem varat lasīt šeit. Pirmo reizi BRSD pastāvēšanas vēsturē notika tiešsaistes apbalvošana. Arī balvu fonds, kā dēļ bija vērts pacensties, šogad bija pieklājīgs. Pamatā gan žūrijas, gan spēles publikas vērtējumā pirmās trīs vietas tika sadalītas starp vieniem un tiem pašiem dalībniekiem. Atsevišķu visu spēļu video varat apskatīt Latvijas Spēļu izstrādātāju asociācijas YouTube kanālā.

Novembris iesākās ar konkursu "Mazais BRSD 2020", kurā divu nedēļu laikā tā dalībnieki izstrādāja spēli. Tam bija iespēja gan pieteikt tēmu, gan balsot par sev tīkamākajām. Visvairāk balsis saņēma tēma "Pēdējā stunda". Kopumā tika pieteiktas deviņas spēles, tās vari apskatīt konkursa itch.io lapā. Šāda koncepta LSIA rīkotais mazais BRSD notika pirmo reizi, un, ņemot vērā atsaucību, tas noritēja ļoti veiksmīgi.

Augustā notika EuroPlay konkurss, kurš ir kā Eirovīzijas līdzinieks spēļu jomā. Līdzīgi kā Eirovīzijā, arī šajā konkursā varēja piedalīties tikai jaunas un vēl nepublicētas spēles, un šāda veida konkurss tika rīkots pirmo reizi. Tajā piedalījās 15 valstis, tajā skaitā Latvija. Mūs šajā konkursā pārstāvēja An Olive komandas puzles spēle Pieceful, kuras pirmsākumi meklējami šā gada Global Game Jam Riga.

Komunikācijas kanāli

Latvijas Spēļu izstrādātāju asociācija izveidoja atsevišķu oficiālo Discord kanālu. Droši pievienojies arī tad, ja neesi LSIA biedrs. Tajā vari sekot līdzi visai oficiālajai LSIA informācijai, tās rīkotajiem pasākumiem un, protams, komunicēt ar citiem izstrādātājiem par sev aktuālām tēmām.

Spēļu konsoles

Šis gads ir bijis ievērojams arī ar to, ka vairāki izstrādātāji publicējuši savas spēles Nintendo Switch vai Xbox One spēļu veikalos. Ja 2019. gads ar pašmāju spēlēm, kuras pieejamas uz kādas no konsolēm, neizceļas, tad kopš 2020. gada uz savas konsoles vari spēlēt Merchant of the Skies (Nintendo Switch, Xbox One), Area 86 (Nintendo Switch, Xbox One) un Dude, Stop (Nintendo Switch). 

Sasniegumi

Pirmo reizi attālināti un angļu valodā notika “Latvijas spēļu gada balva 2019”, un balvas dažādās nominācijās tika pasniegtas piekto gadu. 2019. gada “Gada spēles” titulu ieguva “Coldwild Games” veidotā “Merchant of the Skies”. Plašāk par Latvijas Spēļu gada balvas pasākumu rezultātiem un nominācijām varat lasīt šeit.

Estoty un Hypercell games kopīgi izveidotā spēle Johnny Trigger, kura tika publicēta 2019. gada decembrī, jau 2020. gada sākumā kļuva par vislejupielādētāko spēli pasaulē, janvārī sasniedzot 44,5 miljonus lejupielāžu mēneša laikā. No hypercasual spēlēm tā bija trešā lejupielādētākā spēle uz iOS ierīcēm un pašā topa augšgalā uz Android ierīcēm. 

Šo pašu izstrādātāju spēle Sand Balls 2020. gadā četrus mēnešus pēc kārtas bija vislejupielādētākā mobilā spēle pasaulē.

Vēl mobilo spēļu jomā jāizceļ Beetroot Lab spēle Dystopia: Contest of Heroes, kuras izveidei šajā gadā tika pieaicināta tāda MMA zvaigzne kā Konors Makgregors, cerot piesaistīt daudz lielāku auditoriju.

Pārceltas spēļu relīzes

Lai radītu papildus saturu, septembrī izziņotajai Space Wreck (Steam) no Pahris Entertainment februāra plānotais relīzes datums tiek pārcelts par pusgadu, t.i., uz 28. augustu, vēlāk arī uz šā gada februāri.

Izziņotā Ridiculous Bombing Game tā arī 2020. gadā netika publiskota, un pašlaik tās izstrāde tiek iepauzēta.

Spēļu relīzes

Lai arī daudziem varētu šķist, ka pandēmijas ietekmē cilvēki vairāk laika pavada mājās un mēs varētu sagaidīt jūtami vairāk publicēto spēļu, bet, noslēdzoties gadam, nav jūtams jaunu spēļu pieplūdums un visticamāk, ka tādu varētu sagaidīt šogad. Steam veikalā varat atrast tādas 2020. gada spēles, kā piemēram, “Area 86”, “Trauma Simulator”, “A Walk in the Woods”, “The Malware Fight”. Savukārt “Merchant of the Skiespiedzīvoja pāreju no agrīnās versijas (Early Access) uz pilnu spēles relīzi.

Ievērojamākās spēles uz mobilajām platformām, kuras šajā gadā tika publicētas: “Blend It 3D”, “Agent Action”, “Swing Loops”, “Turbo Stars”, “Johnny Trigger: Sniper”, “Drive Hills”, “Sushi Roll 3D”.

Līdzīgi raksti: